U vindt hier een overzicht van de aan ons meest gestelde vragen.

Nog geen antwoord?

Staat uw vraag er niet bij?
Stel uw vraag via onderstaand contactformulier en wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.

    captcha

     

    • Waarom moet de motorolie regelmatig ververst worden? En hoe moet dit?

      Motorolie is essentieel voor de smering, brandstofverbruik en koeling van uw motor.
      Bewegende delen slijten minder snel, de motor van uw auto blijft soepel lopen. Olie absorbeert bovendien het vuil dat in de motor rondzweeft. Denk aan verbrandingsresten, maar bijvoorbeeld ook aan metaaldeeltjes die we met het blote oog nauwelijks kunnen zien. Door deze ‘stofzuigerfunctie’ neemt de zuiverheid van de motorolie af. De zogeheten ‘viscositeit’ loopt terug, ofwel de ‘dikte’ van de motorolie die bepalend is voor de kwaliteit van de smering. Uw auto gaat er minder soepel door lopen vervuilt meer en kan in het ergste geval zelfs stuk gaan. Dit kunt vermijden door tijdig de motorolie te verversen. Het vervangen van het oliefilter hoort daar standaard bij.

      Hoe olie verversen?
      Ververst u zelf de olie? Let er dan op dat u olie koopt die voor uw automerk en type geschikt is. In de handleiding van de auto staat welke dit is. Vervang ook gelijk het oliefilter. Ververst een garage uw olie? Dan kan de garage dit aan de hand van uw kenteken achterhalen.
      Neem de volgende voorzorgsmaatregelen bij het verversen van de olie:
      • Zorg voor een (oude) emmer om de olie op te vangen.
      • Houd een oude doek bij de hand tegen het morsen
      • Zorg dat de motor is afgekoeld
      • Pas met het olie verversen op met het oude olie filter. Deze zit nog vol oude olie

      Stap 1: Draai de olie aftapmoer onder de auto los met een moersleutel. Vang de olie op in een emmer.
      Stap 2: Draai de aftapmoer weer goed vast zodat er geen olie meer lekt.
      Stap 3: Draai het oliefilter eraf. Dit kan een dicht of een open filter zijn. Vet de ring aan de
      onderkant van het nieuwe oliefilter in met een beetje olie. Draai deze erop.
      Stap 4: Schenk de nieuwe olie bij aan de bovenkant van de motor in het oliereservoir tot onder het streepje ‘Max.’ op het oliemeetstaafje.
      Stap 5: Draai de oliedop goed dicht.

    • Wat is een auto katalysator en wanneer moet deze vervangen worden?

      De katalysator, ook wel ‘driewegkatalysator’ genoemd, bevindt zich in het uitlaatkanaal van de auto en reinigt de drie meest schadelijke gassen die uitgestoten worden door de motor. Dat zijn koolmonoxide, onverbrande koolwaterstofverbindingen en stikstofoxide. In het systeem zijn verschillende edelmetalen (de katalysatoren) aangebracht op een honingraatstructuur om een chemische reactie teweeg te brengen. Bij die reactie worden de schadelijke gassen omgezet in, onder andere, water, stikstof en koolstofdioxide. Bij bepaalde omstandigheden kunnen de katalysatoren bedekt raken met vervuiling waardoor de chemische reactie niet langer optreedt. In dat geval bestaat ook het gevaar dat de honingraatstructuur vervormt. Dit kan leiden tot een beperkte doorvoer van uitlaatgassen. De katalysator dient dan vernieuwd te worden, neem hiervoor contact met ons op.

    • Wanneer zijn ruitenwissers aan vervanging toe?

      Goed zicht begint met een schone ruit. Daarom is de conditie van de ruitenwissers van groot belang. Om goed zicht ook bij slecht weer te garanderen, is het verstandig om de ruitenwissers regelmatig te controleren en bij slijtage te vervangen.

      Er zijn een aantal factoren waaraan u kunt merken dat uw ruitenwissers aan vervanging toe zijn.
      – Haperen van ruitenwissers:
      Het ruitenwisserblad drukt niet hard genoeg of ongelijkmatig tegen de voorruit.
      – Het strepen van ruitenwisser bladen:
      Het ruitenwisserrubber is beschadigd of versleten.
      – Ruitenwissers veroorzaken geluid:
      Het rubber is beschadigd of versleten of de verbindingen van de bladhouder zitten los.

    • Waar moet ik aan denken wanneer ik met mijn auto naar het buitenland ga?

      Op www.anwb.nl vindt u informatie over afwijkende verkeersregels, douaneregels en andere zaken.
      In de verschillende landen worden vaak verschillende verkeersregels gehanteerd en zijn een aantal zaken (anders dan in Nederland) verplicht. Voorbeelden zijn: een verbanddoos, een reservebril, het verwijderen van flitspaalsignalering, milieustickers, vignetten en het afplakken van koplampen (bij linksrijdend verkeer).

      Valt uw auto nog binnen de garantieperiode? Vergeet u dan vooral niet om uw servicepaspoort (‘onderhoudsboekje’) mee op reis te nemen. Het servicepaspoort is namelijk uw garantiebewijs; zonder dat boekje kunt u geen aanspraak maken op garantie.

    • Hoe merk ik dat de distributieriem moet worden vervangen?

      Als alles goed gaat, merkt u er niets van. Het is een onderdeel dat preventief wordt vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 120.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Soms wordt geadviseerd om de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen. Wilt u dit zeker weten? Vraag dit na aan één van onze monteurs!

    • Moeten de koplampen in het buitenland anders afgesteld worden?

      De koplampen van uw auto staan afgesteld op de berm. Wanneer u met uw auto in Groot- Brittannië of Ierland rijdt schijnen de koplampen op de andere weghelft, wat als gevolg heeft dat ze tegenliggers kunnen verblinden. Wij raden u aan om de koplampen af te plakken met speciale koplampstickers. Wij kunnen u hiermee helpen. Dit geldt niet voor de modellen Oulander en Outlander PHEV aangezien deze voorzien zijn van xenonverlichting.

    • Wat geeft het motorstoringslampje aan?

      Alle auto’s beschikken over een motormanagementsysteem. Deze controleert de werking van de motor. Wanneer één van de onderdelen van het brandstofsysteem niet goed werkt, gaat er in het dashboard een lampje branden. Omdat het motormanagementsysteem ervoor zorgt dat de verbranding in de motor zo schoon en efficiënt mogelijk plaats kan vinden is het belangrijk om actie te ondernemen wanneer dit lampje gaat branden. Brandt hij rood? Stop dan direct en bel ons. Brandt het lampje oranje, u kunt rustig doorrijden en dit later laten nakijken bij Wuco.

    • Het waarschuwingslampje voor bandenspanning brandt geel, wat nu?

      In het dashboard vindt u een waarschuwingslampje voor een te lage bandenspanning. Gaat dit lampje branden? Bij een gele kleur is het belangrijk dat u de bandenspanning laat controleren door Wuco.